A világ egyre inkább globalizálódik. De ez nem azt jelenti, hogy mindenhol – vagy mindenki – pontosan ugyanolyan. A sikeres üzleti utazók alkalmazkodnak az őket fogadó ország kultúrájához. Hogyan követhetjük a példájukat?
Mit üzen a testbeszéde? – Görögországban, Macedóniában, Albániában és Bulgáriában a fej biccentése „nem”-et, a fejrázás pedig „igen”-t jelent. A legtöbb országban üzleti környezetben elfogadott a kézfogás, de Indiában az imára összetett kézzel való meghajlás az általános. A muszlim országokban a szemkontaktust rövidre kell fogni, míg Japánban a munkatárs nyakán kell nyugtatni a szemünket.
Vegye figyelembe a vallási és kulturális szokásokat – Ha nyugati országból jön az ember, kétszer is meggondolja, hogy jó ötlet-e vasárnap üzleti találkozót tartani. De arra oda kell figyelni, hogy muszlim munkatársával ne tervezzen be semmit péntekre, Izraelben pedig ne szervezzen semmit szombatra.
Dolgozni alkohol mellett? – Sok helyen a munkatársakkal, ügyfelekkel és lehetséges partnerekkel közös italfogyasztás elfogadott dolog. Gyakran ösztönzik is, mert így jobban megismerhetjük egymást, könnyebb megtörni a fagyos hangulatot, egyszerűbb a kapcsolatépítés. De mielőtt ügyfelének vagy lehetséges partnerének felajánlaná, hogy igyanak egyet – vagy üljenek be egy étterembe – tudnia kell, hogy az üzletkötésnek ez a módja elfogadott-e azon a vidéken.
Megfelelő öltözék viselése – Mind tudjuk, hogy az üzletkötéshez jó benyomást kell keltenünk, de hogy bizonyosodhatunk meg arról, hogy a benyomás megfelelő lesz-e? Kezdjük a muszlim országokkal – érdemes ellenőrizni, hogy azokban az országokban, ahova éppen utazik, mennyire szigorúak a szabályok, de Szaúd-Arábiában például minden nőnek kötelező abaját – egyszerű, fekete ruhát – hordania, ha nyilvános helyre megy. A lábujjnál nyitott cipők tilosak. A latin országokban – Franciaország, Olaszország, Argentína – az üzletemberek és üzletasszonyok mindig konzervatívan és stílusosan öltözködnek, míg az angol nyelvű országokban egy chinóban és egy ingben már általában jól öltözöttnek számítunk.
Ne maradjon a repülőtéri szállodában – Érthető, hogy sok üzleti utazó minél közelebb szeretne maradni a reptérhez – és sok nemzetközi szálloda boldogan teljesíti is ezt a vágyat. Ha egy multinacionális cég kapcsolattartóival találkozik, ez jó megoldás is lehet. De hány helyi üzletemberrel szeretne ilyen helyen találkozni? Ha meg szeretné érteni a helyi kultúrát, és az országban szeretne kapcsolatokat létesíteni, akkor mindent be kell vetnie. Szálljon meg a belvárosban, kérdezze meg a portást, hogy melyek a fő üzleti csomópontok, és menjen oda.