Bár rengeteg, nagyközönség előtti beszédre oktató könyvet olvashatunk vagy tanácsot hallhatunk, a mindennapi életben inkább a kisebb csoportoknak elmondott, rövidebb beszédek jelentenek kihívást. A különféle projektek résztvevőiként vagy vállalkozások, cégek vezetőiként ugyanis előfordulhat, hogy (akár hirtelen) felkérnek, tartsunk egy rövidebb, összefoglaló jellegű, illetve ösztönző beszédet. Éppen ezért összegyűjtöttünk néhány szempontot, melyek betartásával javíthatunk előadásunkon.
Tartsuk az időt
Az egyik legfontosabb szempont egy 5 perces beszéd megtartásánál, hogy ne próbáljunk meg fél órányi mondanivalót belesűríteni a kiszabott időbe. Ez igen nehéz feladatnak bizonyulhat, ám egy jól megszerkesztett és előadott, öt perces beszéd is éppen úgy elérheti a kívánt hatást, mint egy hosszabb, de unalmas szónoklat.
Tervezés és próba
Ha lehetőségünk van rá, érdemes mindig elpróbálni a beszédünket. Mindegy, hogy egy héttel vagy húsz perccel a tervezett időpont előtt kértek fel – mindkét esetben van esélyünk átgondolni a beszéd felépítését. Ha csak egy negyed óránk van, érdemes három főbb pont mentén csoportosítani mondanivalónkat. Ha pedig van időnk mások előtt elpróbálni az előadást, sok hasznos szempont alapján javíthatunk a beszéd egyes pontjain.
Mérföldkövek
Használjunk úgynevezett mérföldköveket, vagyis az addigi mondandót összefoglaló vagy a továbbiakat bevezető kulcsmondatokat, melyek a beszédet egy perces intervallumokra osszák fel. Így egy öt perces beszédet kezdhetünk a bemutatkozással és a téma felvezetésével, majd a második perc elejétől kezdve térhetünk rá a fentebb már említett három főbb pontra. Az utolsó hatvan másodperc pedig az előadás tartalmát hivatott összefoglalni, illetve akkor hasznos, ha kifutottunk az időből. Érdemes a szónoklat főbb pontjait szavakkal is „láttatni”, például így: „És most rátérnék előadásom három pontjából az elsőre.” és „A harmadik pont pedig a következő”
Személyes hangvétel
Célszerű, hogy az előadás tartalmazzon egy-két személyes hangvételű megjegyzést vagy közlést is, ezek ugyanis felkeltik a figyelmet, ennélfogva sokkal könnyebb lesz kapcsolódni a közönséghez.